ایران چرتکه مرجع آموزش چرتکه

ایران چرتکه به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان با آموزش مهارت محاسبات ذهنی چرتکه ایجاد شده است

ایران چرتکه مرجع آموزش چرتکه

ایران چرتکه به منظور آشنایی بیشتر مخاطبان با آموزش مهارت محاسبات ذهنی چرتکه ایجاد شده است

۱ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

به خودی خود شمارش فعالیت بسیار انتزاعی است. برای اینکه کودک بتواند این مفهوم را درک کند، باید به چیزهای مشخص تکیه کنیم. چرتکه با قدمت بیش از 2000 سال که قدیمی ترین ماشین حساب در جهان محسوب می شود، مناسب برای این کار است.

چرتکه 10 تایی توسط ردیف 10 دانه از رنگ های مختلف تشکیل شده و اجازه می دهد تا عملیات محاسباتی اساسی شامل اضافه کردن، تفریق، ضرب، تقسیم انجام شود.


آموزش چرتکه به کودکان

نحوه کاربرد آموزش چرتکه در سنین مختلف کودکان

کودکان 3 ساله می توانند آن را دستکاری کنند و مفاهیم مربوط به شمارش را درک کنند. تا 5 سالگی، با 10 بازی خواهند کرد و زمانی که کودک شما به سن 6 تا 7 ساله  می رسدمی تواند با اعداد سه رقمی که از 100 شروع می شود بازی و تمرین کند.

 شما می توانید از آن به صورت زیر استفاده کنید:

3 سال: به کودک بگویید که توپ ها را کنار هم قرار دهد و مفاهیم همه / هیچ چیز / برخی / زیاد / کم و همچنین راست / چپ را توضیح دهد. این فرصت را به نام رنگ و اولین عدد را وارد کنید.

4 سال: به عنوان مثال، او را به عنوان توپ قرمز به آبی رشته کنید. راه دیگر این است که جمع آوری تعدادی از اشیاء - به عنوان مثال، 4 نخود - و از کودک بخواهید به تعداد همان توپ های رنگی را به همان صورتی که نخودها بر روی میز قرار دارند،کنار هم  بچیند. سپس، نخود را اضافه کنید و به آنها بگویید که همان مقدار توپ را اضافه کنند.

5 سال: در این سن، شما می توانید عملیات را به روش انتزاعی تر توضیح دهید.

- کودک باید توپ های مربوطه را به مجموعه ای از سکه های 100 تومانی و یکی دیگر از سکه های 50 تومانی کنار هم قرار دهد و به شما در مورد تعداد سکه هایی که روی میز قرار دارند پاسخ دهد. سکه های بیشتری را از اعداد که می دانید قرار ندهید. همچنین، تفریق با حذف سکه و توپ توضیح داده شده است.

- شما همچنین می توانید مفهوم " بیش از" یا "کمتر از" را توضیح دهید. "علی  5 ساله و محمد 7 است. چه کسی سن بیشتری دارد؟" مشاهده دو ردیف توپ ها به شما کمک می کند تا پاسخ صحیح داده شود.

- همچنین چرتکه جهت معرفی اعداد دو رقمی و به خصوص بزرگ تر از 100 می باشد که با قراردادن یک توپ در میله دوم و صفر توپ در میله اول نشان داده می شود .

در پایان ، بازی را می توان با بازسازی عملیات به صورت نوشتاری بر روی یک تکه کاغذ تکمیل کرد.


  • امیرحسین یاسی